Image Alt

Hva kommuniserer dine interiørbilder?

Oxivisuals kreatører visualiserer boliger som ennå ikke er bygget. Vi skaper rom som enda ikke eksisterer, for å overbevise en potensiell kjøper om at dette kan bli hans eller hennes hjem. Det er ingen liten oppgave. En 3D-visualisering fremstår som et tiltalende bilde, men det er ikke primært det vi leverer. Vi leverer kommunikasjon. Og bak enhver ferdigstilt 3D-visualisering ligger det grundige analyser av våre kunders spesifikke målgrupper.

Hver bolig har en egen målgruppe

Når du ber oss om å visualisere et boligprosjekt vil noe av det første vi spør om være hvem du ser for deg som målgruppe for den enkelte bolig. Slik kan vi skape rom som kommuniserer riktig budskap til riktige mennesker. Er for eksempel målgruppen unge og nyetablerte par som skal kjøpe sin første leilighet, vil de være opptatt av og se etter andre ting enn en familie på fem. Og dette må 3D-visualiseringene gjenspeile.

Ulike former for interiørbilder

For å vise en boligs fulle potensiale bør det lages både bilder som viser størrelse og rom, og bilder som kommuniserer stemning og følelser. Slik brukes både rasjonelle og emosjonelle argumenter for å overbevise en potensiell kjøper om at boligen er rett for han eller henne.

De to formene for interiørbilder som brukes ved boligsalg kalles henholdsvis dokumenterende og stemningsskapende bilder. Dokumenterende bilder er oversiktsbildene man kjenner igjen fra blant annet boligannonser. De har gjerne en bred bildevinkel (tatt med vidvinkelobjektiv) og har som formål å vise boligens romløsning. Slike bilder er viktige, men de kommuniserer ikke stort mer enn fakta og rasjonell argumentasjon.

Stemningsskapende bilder har en helt annen funksjon. Fremfor dokumentasjon, er hensikten å skape positive følelser. De minner mer om bilder fra interiørmagasiner og -blogger; gjennom utvalgte utsnitt og fokus på stemning og detaljer stimuleres kjøperens egne forestillinger og fremtidsdrømmer.

Interiørbilder som kommuniserer

For at interiørbilder skal kommunisere et ønsket budskap, bruker vi storytelling, eller historiefortelling, som virkemiddel. Vi tror at enhver bolig har noe ved seg det er verdt å fortelle om. Og disse historiene ønsker vi å identifisere, slik at vi kan formidle dem visuelt.

Det er flere måter å fortelle en historie på: Vi kan bygge den rundt en innredning tilpasset den aktuelle målgruppen, vi kan bruke stemningsskapende lyssetting, velge helt spesifikke bildeutsnitt, eller inkludere mennesker (eller hva med kjeledyr?) i motivet. For å gjøre historien troverdig setter vi sammen en naturlig helhet av elementer slik at kjøper kan forestille seg selv i boligen, og at det gis rom for hans eller hennes egne assosiasjoner.

Bildene blir ofte til gjennom eksperimentering. Passer akkurat denne sofaen, foran denne veggen, i dette lyset? Vi vet ikke alltid før vi har prøvd. Det endelige resultatet er et samspill av nøye utvalgte detaljer og elementer, satt sammen for å skape de helt rette følelsene. Vi gir oss ikke med et bilde før vi kan levere noe som føles riktig – for deg, for oss, og for din potensielle boligkjøper.

Les mer om å bruke historiefortelling for å formidle budskap og følelser i 3D-bilder her.

Detaljer tilpasset målgruppen

Uavhengig av hvilke motiver du velger, tilpasser vi visualiseringene boligens antatte målgruppe. Det er vanskelig å lage bilder som treffe «alle». Derfor er det viktig med virkemidler som når de menneskene man primært tror vil ønske å skape seg et hjem i akkurat denne boligen. 

Oxivisuals har lang erfaring med å lage 3D-visualiseringer til bruk for salg av bolig. Vi har lært masse om hva som engasjerer og rører ved følelsene til ulike mennesker og målgrupper. Denne kunnskapen får du full utnyttelse av når du bruker oss. Sammen hjelper vi boligkjøpere å finne hjem i ditt prosjekt.

Vil du vite mer?

Vi har stor kapasitet og svarer gjerne på spørsmål. Har du en spennende utfordring til oss? Ta kontakt med Morten eller Kjetil for en hyggelig og uforpliktende prat.